اصطلاحات لینوکس :: V i R u s Ʒ²

V i R u s Ʒ²

هک و امنیت

V i R u s Ʒ²

هک و امنیت

Virus 32

💢 دوستانم بی دفاع و دشمنانم بی جواب نخواهند ماند 💢

-->
آخرین نظرات
  • ۲۲ مرداد ۰۲، ۰۰:۳۴ - Sami
    مرسی
  • ۱۴ مرداد ۰۲، ۱۴:۴۶ - farhad
    salam

برای اینکه بتونیم بهتر با لینوکس کار کنیم و یاد بگیریم و شروعی خوب داشته باشیم بهتره یسری اصطلاحات رو در ابتدای کار گوشه کنار ذهنمون داشته باشیم !


مدیر سیستم یا کاربر ریشه (root)

همون Administrator در ویندوز هستش ، این سطح کاربری سطح مدیریته و اجازه هرکاری در سیستم رو داره ، پیشنهاد میشه اگه نیازی به این سطح و امکاناتش ندارید بهتره با کاربر مهمان یا استاندارد وارد شید.!


پارتیشن SWAP

موقع نصب لینوکس یه پارتیشن SWAP باید بسازیم تا بتونیم به عنوان حافظه مجازی ازش استفاده کنیم ، اندازه این پارتیشن هم ترجیحا بهتره بیشتر از RAM باشه.


EXT4 یا EXT3

این دوتا هم پارتیشن های معمولی لینوکس هستن (نقش NTFS در ویندوز رو داره)


بسته نرم افزاری Software package

مجموعه مورد نیاز برای اجرای یک نرم افزار در لینوکس ، ساده بگم مثل برنامه های پرتابل (باکلاسا میگن پرتیبل) یا قابل حمل در ویندوز هستش که برای اجرا شدن یه برنامه یسری فایل کنارش داره مثل فونت و دیتابیس و dll ها و .... به کل این مجموعه میگن بسته نرم افزاری


deb

همون exe هستش ، deb یه فایل بسته به اوبنتو یا دبیان که همه فایل های مورد نیاز برنامه رو تو خودش داره و میتونیم به کمکش برنامه رو نصب کنیم.


Source Package

همونطور که قبلا گفته شد لینوکس خیلی معتقد به متن باز بودن و ارائه کدهای سیستم عامل و برنامه ها به همه است به همین خاطر برخی برنامه ها بصورت متن اصلی ارائه میشن که باید ابتدا کامپایل بشن بعد قابل استفاده میشن (کدهای برنامه رو در اختیار مخاطب قرار میدن) به اینجور بسته ها اصطلاحا میگن Source Package


مخازن نرم افزاری

اپ استور که میدونید چیه؟ اینم همونه ، جدیدا ویندوز هم خیلی استورش رو جدی گرفته ... ولی تو لینوکس از قدیم این مخازن وجود داره ، همه نرم افزارهای تایید شده یا ارائه شده در محل هایی نگهداری میشه و در صورت نیاز میتونیم از این محل ها دریافت کرده نصبش کنیم به این محل ها مخازن یا کانال های نرم افزاری میگن


Dependency

اینم تقریبا میشه گفت مثل نت فریم وورک ها تو ویندوز هستن. وقتی میخواییم یه نرم افزاری رو نصب کنیم علاوه بر فایل های خودش نیازمند پیش نیاز هایی هست که بهش میگن Dependency البته این برای همه برنامه ها صدق نمیکنه و فقط بعضی وقتا نیاز میشه


کلید Super

به کلید ویندوز روی کیبورد (Start) میگن کلید Super :) همون کارهایی که تو ویندوز میکرد رو انجام میده و یسری کارهای دیگه هم بهش اضافه کردن . مثلا زبان سیستم عامل بطور پیش فرض با فشار دادن این دکمه و دکمه اسپیس Space یا همون فاصله عوض میشه و ...


شاخه ریشه یا /

شاخه ریشه بالاترین سطح در سیستم فایل لینوکس هستش و تمام شاخه ها در زیر مجموعه این شاخه قرار میگیره ، مثلا شاخه home یکی از معروف ترین شاخه های شاخه ریشه root هستش.


Failsafe

اینم همون safe mod ویندوز هستش ، کارش هم اینه که وقتی سیستم عامل هنگید به کمک این گزینه میتونیم با حداقل امکانات سیستم عامل رو بالا بیاریم.


Commands

دستورات ، دستوراتی که تو خط فرمان نوشته میشن تو ویندوز هم هستن و بیشتر حرفه ای های ویندوز باهاش آشنایی دارن. در لینوکس به روش های مختلفی میشه به خط فرمان (ترمینال ها) دسترسی پیدا کرد ، با دستورات میشه هرکاری کرد هر چند خیلی ها از این دستورات و خط فرمان خوششون نمیاد ولی همین دستورات هستن که بیشتر آدما رو از ویندوز به لینوکس سوق دادن ، چون دستورات لینوکس خیلی خیلی بهتر از ویندوز عمل میکنن.


GNOME

یکی از رابط های گرافیکی یا همون دسکتاپ هست که تو خیلی از توزیع های Distribution لینوکس استفاده شده تلفظ فارسیش هم گنوم هستش ، افکت های مختلفی داره میتونید عکس هاش و در اینترنت جستجو کنید خالی از لطف نیست.


Unity

یونیتی هم یک رابط گرافیکی هستش که بر اساس گنوم ساخته شده ، طرفدار خیلی خیلی زیاده داره و این دسکتاپ رو میتونید در اوبنتو ببینید.


GNU

همونطور که تو پست لینوکس چیست توضیح دادم ، گنو مجموعه ای از نرم افزارهای رایگان و سورس باز رو در خودش داره که شامل محبوب ترین ها هم میشه که شما میتونید بصورت آزادانه روی این برنامه ها حرکت بزنید و به دوستای خودتون ارائه بدین یا ... D:


Kernel

قبلا هم گفتم ولی دوباره گفتنش خالی از لطف نیست

کرنل یعنی هسته لینوکس هم خودش یه هسته است ولی نه هسته معمولی ، هسته ای که با نرم افزارهای زیادی ادغام شده و چون این نرم افزار ها متن باز هستند مدام اصلاح میشه و روز به روز بهتر و پایدار تر میشه


BASH

بش مجموعه دستوراتی هستن که بصورت یک بسته یا فایل دورهم جمع شدن و یک یا چند کار میتونن انجام بدن ، مثل bat در ویندوز


این پست شاید بازم آپدیت بشه در پست های آینده با دستورات آشنا خواهیم شد

پیروز باد

نظر (۱۰)

  • Virus32
  • علیرضا آهنی
  • خیلی جامع و خوب بود

    Virus32 32 Attacker ‌ :
    فدات:)
  • Virus32
  • محمد رضا
  • من رفتم لینوکس zorin کنار ویندوز نص کردم

    فقط میخوام ببینم چی هست لینوکس تا بعد اگه مناسب بود برام برم سمت یه توصیح حرفه ای تر

    Virus32 Virus 32 :
    خوبه

    عالی بود...

    Virus32 32 Attacker ‌ :
    :▪︎)

    میشه که یه اکانت دیگه روی ویندوز بسازیم ولی وقتی داخلش بریم لینوکس باشه؟؟؟

    Virus32 32 Attacker ‌ :
    برای لینوکس یا باید روو سیستمت لینوکس رو نصبش کنی
    یا با ماشین مجازی مثل VirtualBox و... بالا بیاری یا روو یه فلش یا دیسکی که بتونی به صورت لایو اجراش کنی.

    :)

     

    سیستم پرونده (File System) سیستم عامل لینوکس مشابه سیستم پرونده ی یونیکس است. سیستم پرونده ی هر رایانه، امکان ذخیره سازی پرونده ها و اطلاعات را در پارتیشن های آن فراهم می سازد.

    سیستم پرونده های گوناگونی برای لینوکس ارایه شده اند که عبارت اند از: reiserfs, xfs, ext2, ext3, و ...

    سیستم پرونده سیستم هامل های مبتنی بر لینوکس به صورت یک درخت وارونه، پیاده سازی شده است. در لینوکس چیزی به نام درایو های A, C, و.. وجود نداردو تمام ابزارها و سیستم های پرونده، شاخه هایی از این درخت وارونه هستند. بالاترین سطح درخت سیستم فایل لینوکس، ریشه یا root نام دارد.

    در زیر ریشه، پوشه هایی قرار دارند که سایر قسمت های سیستم پرونده را تشکیل می دهند. سیستم پرونده از تعداد زیادی پوشه تشکیل شده است. این پوشه ها تقریبا در تمامی سیستم عامل های لینوکس مشترک اند.

    bin: در این شاخه، دستورات سیستم عامل که برای تمام کاربران قابل دستیابی هستند و نیز برخی دستورات مدیریتی سیستم قرار می گیرد.

    boot: این شاخه حاوی برنامه ی راه انداز سیستم عامل مانند Grub و Lilo است.

    dev: در لینوکس همه چیز نهایتا پرونده است و درایو نداریم. تمام درگاه ها، پارتیشن ها و... در این شاخه دارای پرونده هستند.

    etc: در این شاخه پرونده های پیکربندی برنامه های سرویس دهنده و برخی پرونده های سیستمی دیگر قرار می گیرند.

    home: در این شاخه فهرست های خانگی کاربران سیستم و اطلاعات آنها قرار میگیرد.

    lib: این شاخه محل قرار گیری پرونده های کتابخانه ی برنامه هاست که توسط برنامه های کاربردی و ابزارهای برنامه نویسی به کار گرفته میشوند (مانند پوشه ی system32 در سیستم عامل ویندوز7).

    proc: این شاخه یک سیستم پرونده مجازی است که برخی اطلاعات مربوط به سیستم و هسته از آن قابل دستیابی است. به عنوان مثال پرونده ی version در این شاخه، حاوی اطلاعات هسته ی سیستم عامل است.

    tmp: مجل قرار گیری برخی پرونده های موقتی برنامه های کاربردی است.

    usr: بسیاری از برنامه های کاربردی در این شاخه نصب می شوند. به عنوان مثال  X Windows در این شاخه قرار دارد.

    var: این شاخه که معمولا در رایانه های سرویس دهنده در یک پارتیشن جداگانه قرار می گیرد، مخصوص برنامه های سرویس دهنده ای مانند وب و FTP و بانک های اطلاعاتی است.

    sbin: دستورات و برنامه های مدیریتی سیستم در این شاخه قرار می گیرد. مثل scan, format, fdisk.

    mnt: این شاخه معمولا زیر شاخه هایی مانند floppy و cdrom دارد و محل اتصال سنتی درایوهای دیسک نرم و لوح فشرده است. اتصال و برداشتن اتصال پارتیشن ها با استفاده از دستور mount  صورت می گیرد.

     

    درست یادمون دادن حداقل ویروس؟

    Virus32 Virus 32 :
    :)
    ممنون از حضورت

    چیکار می کنی تنقد کامنت میگیری

    Virus32 Virus 32 :
    همه رو دوست دارم (:
    بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است

    جوابت خیلی قشنگ بود یعنی کلا جدا از چیزی بود که فکر میکردم میخوای بگی برای همین برو به سایت **********.com ببین لرن باکس هک و امنیت رو دوست داتشی بیا توی وبلاگ پکیج گذاشتم ایمیل تو بده برات میفرستم

    Virus32 Virus 32 :
    نیازی نیست.
    شاید باورش سخت باشه ولی ...
    من ...
    چه تو مجازی .... چه تو واقعی ...
    به هرچیزی که بخوام ....
    رسیدم و میرسم ....
    مغرور نیستم .... خدا میخواد اینجوری باشم
    من پشتم به خدا گرمه .... :)

    مرسی پست عالی بود 

    ظاهرا ویندوز ایمان اورده کرنل لینوکس رو اضافه کرده 

    برای تجربه بد نیست از Microsoft store اوبونتو رو روی ویندوز نصب کرد !

    برای رابط گرافیکی هم خیلی تلاش کردم ی راه حل که رو همه سیستما جواب بده کشف نشد برام (البته با نسخه های pro ویندوز به هیچ وجه مشکلی نداره) :( خلاصه تجربه ی بدی نیست #لذت ببرین 🙂

    بسیار بسیار عالی و مفید خسته نباشید و خداقوت با آرزوی موفقیت هرچه بیشتر

    Virus32 32 Attacker ‌ :
    لطف دارین همچنین.
    <script>window.alert("test")</script>
    Virus32 Virus 32 :
    :[
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی