آموزش پای کیوت 5 - قسمت اول :: V i R u s Ʒ²

V i R u s Ʒ²

هک و امنیت

V i R u s Ʒ²

هک و امنیت

Virus 32

💢 دوستانم بی دفاع و دشمنانم بی جواب نخواهند ماند 💢

-->
آخرین نظرات
  • ۲۲ مرداد ۰۲، ۰۰:۳۴ - Sami
    مرسی
  • ۱۴ مرداد ۰۲، ۱۴:۴۶ - farhad
    salam

سلام بر همه عزیزان

امروز میخوایم دوره، پای کیوت 5 رو استارت بزنیم، اینم بگم این دوره پیشنیازش حتما حتما باید این دوره رو مشاهده کنید، چون پای کیوت حرفه ای تر و جامع تر از tkinter هست... خب من نمیخوام خیلی براتون از این کتابخونه بگم پس بنده یه توضیح کوچولو میدم :

کیوت یه فریمورکه که بهتر بگم، یه رابط گرافیکی تو سی پلاس پلاسه، از اونجایی هم که تو پایتون میشه با سایتون، با زبون سی و سی پلاس پلاس کتابخونه نوشت، پای کیوت ساخته شد. پای کیوت یکی از بهترین رابط های گرافیکی تو پایتونه، بهتر بگم بهترینه، دارای بیشترین ویجت ها و تمامی ابزار های گرافیکی هست، یکی از ابزار ها به اسم دیزاینر هم که با موس طراحی میکنیم، یعنی کد نویسی نداریم، ولی برای این مرحله باید حتما قسمت کد نویسی رو هم بلد باشید، خب اول از هرچیز باید این کتابخونه رو نصب کنید، وارد سی ام دی (CMD) بشید و دستور زیر رو بزنید و منتظر نصب بمونید :

pip  install PyQt5

تموم که شد مجددا دستور زیر رو بزنید :

pip  install PyQt5-tools

به همین راحتی، خب حالا میخوایم اولین برنامه مون رو در پای کیوت رو بنویسیم ، اول باید مرحله برنامه نویسی رو ببینیم :

1-Library
2-Class
3-run

به همین راحتی، بزارید به فارسی هم بگم :

1-اضافه کردن کتابخونه ها

2-ساخت کلاس ها

3-فراخوانی توابع

خب مرحله اول که ما باید کتابخونه ها رو فراخوانی کنیم که این شامل توابع پای کیوت و کتابخانه sys میشه.

مرحله دوم هم ما 2 کلاس داریم((شما ممکنه برای برنامتون کلی کلاس بنویسید این 2 تا از واجباته)) کلاس اول که کلاس دوممون رو آماده و فراخوانی میکنه، کلاس دوم، به اصطلاح بهش میگن کلاس ست یو آی(setUI) تمامی کارهایی که درون پنجرتون انجام میدین، سایز ، ویجت و... رو توی اینجا ساخته و تغییر میدیم و توابع دیگه هم همچنین...

خب ما الان باید اینجوری باشه کدمون :

import sys
from PyQt5.QtWidgets import QApplication , QWidget
class vrs32(QWidget):
def __init__(self):
super().__init__()
self.setUI()
def setUI(self):
self.setGeometry(300,200,200,300)

self.setWindowTitle("virus32")

self.show()
app = QApplication(sys.argv)
a = vrs32()
sys.exit(app.exec_())

خب ، خط اول ما کتابخونه سیس رو فراخوانی کردیم، در خط دوم پای کیوت رو فراخوانی کردیم، توجه کنید ما فقط و فقط ماژول های QApplication و QWidget رو از پای کیوت 5 اونم فقط و فقط از کلاس ویجت ها فراخوانی کردیم، در صورتی که ما ممکنه برناممون هزار تا ویجت دیگه هم داشته باشه پس باید ماژول های دیگه رو هم فراخوانی کنیم که در جلسات بعد خدمتتون عرض میکنم، این ماژول های اپلیکیشن و ویجت جزو واجباته، بعد اومدیم یه کلاس ساختیم و مقدار ویجت رو دادیم، این به این معنیه که ما میخوایم از این کلاس ویجت ارث بری داشته باشیم، خب اومدیم تابع اصلیمون رو نوشتیم : __init__ : بعد گفتیم که تابع اصلی رو آماده و فراخوانی کنه، بعد اومدیم تابع اصلیمون رو نوشتیم، تابع setUI! خب اومدیم از تابع setgeometry استفاده کردیم، دو مقدار اول یعنی اینکه وقتی اجرا شد در کجای صفحه قرار بگیره که این بر اساس پیکسله، مقدار های سوم و چهارم هم سایز صفحه است! بعد با تابع setWindowTitle اومدیم اسم پنجرمون((تایتل برنامه D:)) رو مشخص کردیم، توجه کنید کلمه self رو که قطعا باید در شی گرایی بلد باشین اما من میدونم بیشتر کاربرا تو پایتون نمیرن سمت شی گرایی اینو توضیح میدم، سلف همون نمونه ای هست که ازش گرفته میشه و قرار داده میشه، در اخر هم با تابع show پنجره رو نمایش دادیم، بعد کلاس تموم میشه و با تابعی از qapplication پنجره رو نمایش دادیم، خط بعد هم همون نمونه ای که بهتون گفتم از تابعمون میگیریم، خط اخر هم برای اینه که برنامه بسته نشه یجورایی همون mainloop تو تکینتره، خب به همین راحتی اولین برنامه رو نوشتیم! امیدوارم خوشتون اومده باشه و من یه نصیحت بکنم بهتون از طرف کل تیم ویروس 32 : خواهشا اگر به یه زبانی ورود میکنین دیتابیس و شی گرایی رو فول بشید توش، از هرچی که فکرشو کنین این دو تا مبحث مهم تره! یعنی شما پروژه ای رو گرفتی شی گرایی توش نباشه از دم ری... چون واقعا خیلی مهمه، با تشکر از شما ، کیلر راستی چرا منو بلاک کردی؟ D: این بنده خدا از اولش یه مشکل ذهنی داشت D: خب دوستان اینم از شروع دوره مون، دوره بعدیمون خدا قبول کنه یا همین دیتابیسه یا کلاس هاست که اونم باز ببینم کدوم واجب تره براتون میزارمش، با تشکر خدانگهدار


VIRUS32

نظر (۱۳)

سلام ویروس جان

لطفا یه آموزش در مورد WXpython هم بزارید

عالی بود منتظر قسمت های بعدی هم هستم

یه نکته ای که بگم

class Vrs32(QWidget):

اینجا کلاس رو با حرف اول بزرگ نوشتی

a = vrs32()

ولی اینجا با حروف کوچک صدا کردی فکر کنم کامپایلر مشکل بگیره

Virus32 Attrib32 32 32 :
اخ مرسی اصلاح شد

خواهش میکنم 

پرچم پایتون بالاست

(:

 

  • Virus32
  • قبلا کیلر بودم :(
  • سلام اتریب

    خوبی؟

    ببین میدونی چرا بلاکت کردم؟ در اصل من نبودم. پدرم این کارو کرد

    یادذته اون شب گفتم بزاریمش برای صبح فردا؟ بابام حساس شد اومد ببینهه چیکار میکنم

    دید تا الان دارم با یکی چت میکنم و نخوئابیدم حسابی عصبانی شد :(

    تو خونه خیلییییییییی محدودم

    احتمالا هم الان دیه نتونم بیام تو تلگرام صحبت کهنیم

    چون بابام ازم قول گرفته

    سعیمو میکنم باهم در ارتباط باشیم

    و دوست ندارم تو و این وبو از دست بدم

    بنابر این سعی میکنم بابامو راضی کنم

     

    عشقی داداش عشق :)

    Virus32 Attrib32 32 32 :
    میدونم داشی 
    اتفاقا احتمالش رو داده بودم
    هر وقت تونستی بیا
  • Virus32
  • قبلا کیلر بودم :(
  • چشم مراحم میشیم :)

    من روش کار میکنم :/

    Virus32 Attrib32 32 32 :
    این چه حرفیه شما عزیز مایی مزاحم مایی (:
    بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است

    بابا مگه با اتکر پدر کشتگی داری(سریال وارش تقدیم میکند(مسخره بود واقعا))؟

    ولی هنوزم مراحمیم :)

    شما هم مزاحمید!

    تشریف بیارید میزاریمتون روی *** ... مون :)

     

     

    D:

    من از حد اکثر توانم استفاده کردم کلی از ادب هامو هم زیر پا گذاشم اینو نوشتم :(

    من خیلییییییییییییییییی با ادبم

    میبینی؟ واقعا با ادبم! خودم دارم به عرضت میرسونم

    فکم کنم امتحان علوم امروز از بس ساده بود رو مغزم تاثیر مثبت زیادی داشته

    باعث شده نوعی هورمون توی اعصابم درست بشه که عصب ها نیازی به تولید اون نداشته بانش. مواد همین کارو میکنه

    فک کنم اسبک مغر بود مال پارساله اینایی که میگم

     

     

     

    ....

     

     

     

    چرا من دارم اینارو میگم؟

    یه لحظه سر ریز شدم :/

    نفهمیدم چی نوشتی؟

    با منی انصافا؟ زشته عاقا !!!

    راستی اجازه بده یه چیزی بنویسم ولی اگه اجازه دادی حق نداری اضهار نظر کنی یا حذفش کنی یا تاییدش نکنیا :)

    یه خاطره هست :)

    در مورد خودم

    بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است

    **** *** ************

    Virus32 Attrib32 32 32 :
    داشی بهت گقتم اینو نگو
    ATTRIB 32 :

    داشی بهت گقتم اینو نگو

    -----------------------------------------------

    دیگه تکرار نمیشه (;

  • Virus32
  • مصطفی نعمتی
  • سلام آقای ویروس 32

    شما آقای یلمه هستید؟

    Virus32 Virus 32 :
    سلام عزیز
    نه ایشون از دوستانم هستن

    سلام

    الان گنبدم

    بیام خدمتت؟ 🤔 😁

    #vs32

    Virus32 Ax0o 32 :
    داداش :| ؟

    سلام ممنون واقعا پرچم پایتون بالا

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی